آدرس پیج های نویسنده وبلاگ در تلگرام و اینستاگرام
آدرس کانال تلگرامی امان الله تمنده رو :
http://t.me/Tamandehro
پیج اینستاگرام:
dr.amanollah.tamandehro
آدرس کانال تلگرامی امان الله تمنده رو :
http://t.me/Tamandehro
پیج اینستاگرام:
dr.amanollah.tamandehro
رمز و راز محبوبیت سرداری!
✍️امان الله تمنده رو
🟢 چند روزی از درگذشت حمیدالله سردارزهی از معتمدین بانفوذ و برجسته بلوچستان می گذارد اما هنوز در شبکه های اجتماعی از او یاد می شود، پیامهای تسلیت درگذشت او از سوی مقامات کشوری و افراد صاحب نام از دیگر استانها و حتی خارج از کشور منتشر میشود، در مورد شخصیتش یادداشت نوشته می شود و تصاویرش دست به دست می گردد. اینکه شخصی هیچ پست و مقام دولتی نداشته،استاد دانشگاه، نماینده مجلس، عالم دین یا فرد ثروتمندی نبوده این قدر محبوبیت داشته باشد که برای تشییع جنازهاش آن هم در شرایط کرونایی چند ده هزار نفر شرکت کنند برای افرادی که از او شناختی ندارند ممکن است عجیب بنظر برسد. در این یادداشت به جلوه هایی از زندگی و چرایی محبوبیت این معتمد فقید اشاره میشود.
🟢 حمیدالله سردارزهی فرزند میر مولاداد از معتمدین بنام زمان خودش بود. خاطرهای از میر مولاداد در ابتدای انقلاب و تغییر حکومت نقل می شود که هنگام فرار تمامی عوامل اداری و نظامی حکومت شاه از منطقه و خالی شدن سیستم بروکراسی در جنوب استان، نیروهای آمریکایی که هنوز در بندر نظامی کنارک حضور داشته و در حال احداث پایگاه دریایی این شهر بودند با دعوت از میر مولاداد و جمعی دیگر از بزرگان بلوچ به آنها پیشنهاد میدهند اکنون که کشور دچار هرج و مرج است، ما همه نوع کمک نظامی و مالی و... به شما می کنیم، شما کنترل منطقه تان را در دست بگیرید و(از ایران) اعلام استقلال کنید، اما او نمی پذیرد و می گوید من نمیتوانم مسئولیت درگیری ها و کشت و کشتار های بعدی و یتیم شدن فرزندان این قوم را برعهده بگیرم، ما به ایران وفادار می مانیم و شما لطف کنید از ملک ما بروید! مدت کوتاهی پس از آن آمریکایی ها....
خشونت های هند علیه مسلمانان و خطر دولت های ایدئولوژیست افراطی
✍️ امان الله تمنده رو
✳️ هندیها به تساهل و تسامح در امور معروف هستند. در تعاملات اجتماعی و اختلافات روزمره معمولا کمتر دست به خشونت می زنند.از سرما و گرما و سیل وکمبود امکانات چندان گلایه ای ندارند. اهل شعر و موسیقی و جشن و شادی هستند. اما اخیرا اخبار ناگواری از خشونت و قتل و غارت از این کشور به گوش می رسد.در روزها و هفتههای اخیر دهها نفر از مسلمانان هند بدست هندوهای افراطی در دهلی نو و برخی دیگر از شهرهای این کشور کشته و زخمی شده و منازل و اماکن کسب شان غارت شده و تعرضاتی نیز به مساجدشان شده است. مواردی از تیراندازی، اسیدپاشی، استفاده از چاقو و پرتاب سنگ در حمله به مسلمانان گزارش شده است. هندوها هم متقابلا متحمل خساراتی شده اند. سوالی که در اذهان مطرح می شود اینست که ریشه ها و دلایل این خشونت ها چیست؟ چه چیزی باعث شده که مردم شاد و آرام هند به جان هم بیافتند؟
✳️ دلایل خشونت های هند را میتوان در تنش های فرقه ای جستجو کرد که ریشه های تاریخی دارد. پیروان مذهب...ادامه....
✅ دوست محترمي دارم كه عشق صيغه كردن دارد. آنقدر در اينكار مهارت دارد كه ميتواند بو بكشد و از فاصله دهها متري زن صيغه اي را از زن معمولي تشخيص بدهد. يكي از افتخارات زندگي اش هم اينست كه تاكنون تعداد زيادي زن صيغه اي گرفته. آدم بدي هم نيست. اتفاقا خوش مشرب و هميشه خندان است. از خندان هم فراتر... اغلب قهقهه مي زند! اما بنظرم اندكي مشكل رواني دارد. يكبار از او پرسيدم چرا و چه وقت صيغه مي كني. گفت هر وقت خانمم مريض بشود ( و احتمالا هر وقت دلش تنوع جنسي بخواهد از حس ششمش استفاده و موردي را كه بخواهد پيدا و به كارش مي رسد).
✅ دوست عزيز ديگري هم دارم كه در حسرت داشتن معشوقه اي بجز خانمش است. گاهي از دوست خانمي كه قبل از ازدواجش داشته صحبت ميكند و از دوران خوش پارك و رستوران رفتن با او با شور و شعف ياد مي كند. بدون اينكه بحثي پيش بيايد گاهي كه سرخوش مي شود از رويا پردازي هاي جنسي و عشقي اش ميگويد. هر وقت هم خانم زيبايي مي بيند تا نيم ساعت از جمال و كمال و چشم و ابرويش تعريف و آرزوي داشتن چنين معشوقه اي را مي كند. مانده ام با اين بشر چه كنم. نه مي توان به او تشر زد چرا كه همكار است و ناراحت مي شود، نه ميتوان جانماز آب كشيد و گفت جلوي من از خانمها صحبت نكن!
✅ بخواهيم يا نخواهيم در سالهاي اخير با ورود ماهواره به كشور، ديدن آزادي روابط زن و مرد دركشورهاي ديگر در تلويزيون براي بسياري از مردم ما عادي شده و دارد به فرهنگ تبديل ميشود. تلفن هاي هوشمند و دسترسي بيش از40 ميليون ايراني به شبكه هاي اجتماعي و كانال ها و گروههاي مختلف مجازي، ارتباطات زن و مرد را در جامعه آسان تر كرده است. انسان موجود تنوع طلبي است. بويژه برخي مردها گاهي دلشان ميخواهد با زني بجز همسرشان معاشرت كنند. زنان يا مردان اگر ايمان قوي و ترس از عقوبت اخروي يا وفاداري به همسرشان نداشته يا ملزم به رعايت اخلاقيات نباشند در دنياي شبكه هاي ارتباطي به راحتي مي توانند افرادي را بيابند كه تنوع طلبي آنها را برطرف كنند.
✅ ديشب و امروز صبح كه كلام الهي را كه به مثابه قانون اساسي زندگي بشراست تلاوت مي كردم به آيه اي از سوره نساء ( آيه 3 ) برخوردم كه به مردان اجازه داشتن دو، سه يا چهار همسر را داده است. البته اگر ترس از ناتواني در عدم رعايت اعتدال بين آنان را داشته باشند به اكتفا كردن به يك زن و ترك ستمكاري توصيه شده است. اجازه اختيار همسر دوم يا بيشتر از سوي خداوند به مردان بدين معنا است كه او غريزه، فيزيولوژي بدني و تنوع طلبي مردان را مي شناسد چون خود او آنها را آفريده است. نبود فرهنگ تجديد فراش يا تابو بودن آن دربسياري از مناطق كشورمان باعث شده است مرداني كه زنانشان به مدت طولاني بيمار هستند يا به اجبار خانواده در جواني بدون پسنديدن نامزدشان با او ازدواج كرده اند تن به ازدواج پنهاني با زني ديگر بدهند، صيغه بكنند ( كاري كه از ديد برخي فقها نامشروع بحساب مي آيد ) يا با زنان ديگر روابط نامشروع برقرار كنند. از طرفي طبق آمار رسمي صدها هزار دختر مجرد با سن بالا در كشور وجود دارند كه شانس ازدواج، تشكيل خانواده و لذت مشروع جنسي را از دست داده اند كه اگر تابوي همسر دوم شدن و يا حسادت ها و تعصبات زنان شوهر دار در جامعه وجود نداشت ( برخي زنان جامعه ما حاضرند مردانشان زير تريلي بروند اما هوو برسرشان نياورند! ) ميتوانستند ازدواج و فرزند آوري كنند و كشور نيز در سالهاي آينده با بحران پيري جمعيت و كاهش نيروي كار جوان مواجه نشود.
✅ آسيب هاي اجتماعي همواره جوامع را تهديد مي كنند و در صورت غفلت مي توانند بحران ساز شده و مشكلات فرهنگي فراواني ايجاد كنند. ازدواج براي جوانان سخت و مشكلات اقتصادي هم مزيد بر علت شده است. فشار نيازهاي عاطفي و جنسي بر جوانان سنگيني مي كند. همين چند روز پيش جنازه تجاوز شده و مثله آتنا دختر 7 ساله اردبيلي كه مورد حمله يك ديوانه جنسي قرارگرفته بود پيدا شد. اين زنگ خطري است كه مدتها پيش به صدا درآمده. مسوولان كشور، روشنفكران و روحانيت معظم بايد فكري بكنند. اولويت هاي كشور را از برخي امور بي فايده تغيير داده، درگيري هاي سياسي كه باعث عقب ماندگي كشور مي شود را پايان دهند و با كمكهاي مالي، اعطاي تسهيلات و مسكن ارزان به جوانان و ايجاد اشتغال، شرايط ازدواج آسان براي آنان را فراهم كنند. علماي كرام همانگونه كه مانع كنسرت هاي موسيقي مي شوند، فرهنگ ازدواج آسان و ازدواج مجدد را تبليغ كنند تا كساني كه استطاعت مالي دارند به اين سنت پيامبر، خلفا و ائمه اش عمل كنند. مسوولان امكانات ورزشي را بطور گسترده براي دختران و پسران فراهم كنند تا اوقات فراغت آنان به خوبي و با كيفيت و سلامت پر شده و مسايل جنسي تبديل به اولويت فكري آنان نشود. با اين كارها شايد اندكي بتوان سرعت فراگيري آسيب هاي اجتماعي را گرفت.
https://t.me/Tamandehro
✅ امروز صبح كه با خودروي شخصي به محل كارم مي آمدم از راديوي اتوموبيل ترانه اي كردي با صداي كامكار خواننده معروف كرد زبان پخش ميشد كه زيبايي ها و عظمت منطقه كردستان را بيان مي كرد. كردها توانسته اند با موسيقي شان خود را در سطح ملي و بين المللي به عنوان مردمي با فرهنگ و داراي هويت و اصالت قومي كرد و ايراني معرفي كنند. ديروز هم ترانه اي بلوچي به نام "مشكتي (مسقطي) ميروك" از يكي از شبكه هاي راديويي پخش مي شد كه به من بعنوان يك بلوچ احساس ديده شدن فرهنگ و هويت خود در سطح ملي را منتقل كرد.
✅ هنر، یکی از بارزترین جلوههای فرهنگ و تمدن است که همواره بر حیات انسانی سایه افکنده است. جوامع قومي مي توانند با استفاده از هنر دغدغه ها و مسايل و مشكلات خود را به زباني زيبا و هنرمندانه بيان كنند. گاهي مواقع تاثير گذاري يك اثرهنري از دهها سخنراني و كتاب و مقاله بيشتر است چرا كه هنر با روح و احساسات زيبايي شناختي افراد سر و كار دارد و مي تواند تاثيرات عميقي بر قلب و روح انسانها بگذارد.
✅ استان سيستان و بلوچستان به عنوان يك استان قوميتي شناخته مي شود و مردم آن داراي ويژگيهاي فرهنگي متفاوت و منحصر بفردي از ساير نقاط كشور هستند. اين مردم داراي مطالباتي از حاكميت هستند كه از تريبون هاي مختلف آنرا بيان نموده اند كه برخي از آنان هنوز محقق نشده است. با وجود فرهنگ غني و هنرهاي قابل توجه مردم اين سرزمين، به نظر مي رسد تاكنون نتوانسته اند آنچنان كه شايسته است از زبان هنر براي بيان مطالبات و دغدغه هاي خود استفاده كنند. در دنياي امروز، جوامع براي شناساندن خود به جهانيان از ابزارهاي مختلفي از جمله هنر استفاده مي كنند. سينما، تئاتر، نقاشي و موسيقي زبان بين المللي جوامع براي معرفي خود و توانمندي ها و زيبايي هايشان هستند.
✅ مي گويند آنجا که سخن از گفتن بازمیماند موسیقی آغاز میشود. قوميت هاي بلوچ و سيستاني داراي پتانسيل ها و توانمندي هاي فراواني در زمينه موسيقي هستند كه مي تواند بعنوان ابزاري براي شناساندن اين دو قوم در سطح ملي و جلب توجه دولتمردان به استان شان استفاده شود. شايد كاري كه " زهيروك" و " ليكو" يا ساز و دهل با نواي اساطيري خود انجام مي دهند سخنراني مطالبه گرانه دريك مسجد يا محفل سياسي نتواند انجام بدهد. به همين دليل مي طلبد مردم استان بخصوص عقلاي قوم توجه بيشتري به هنر و جذابيتهاي آن براي شناساندن هويت مردم استان استفاده و ضمن كنار گذاشتن تعصبات و كج فهمي ها در مورد هنر و هنرمندان و "لودي" و "استا" خواندن اهالي هنر، حمايت هاي لازم از توليد آثارهنري و حمايت مادي و معنوي از هنرمندان را بعمل آورند. ضرب المثل معروفي است كه مي گويد "هنرمند هرجا رود قدر بیند و بر صدر نشیند" اما در استان ما هنرمندان از فرط بي توجهي در فقر و بيماري بسر ميبرند و هر جا ميروند نه بر صدر مي نشينند نه قدرمي بينند. بياييم نگاهمان را به مقوله هنر و هنرمند تغيير داده و با بها دادن به هنرمندان آنان را در توليد آثار فاخر هنري به منظور مطرح شدن و جلب توجه در سطح ملي كمك كنيم. بدانيم جامعه براي داشتن نشاط و شادابي و روحيه همانقدر كه به مسجد و حسينيه و نان و آب نياز دارد به تئاتر و سينما ، خوشنويسي و موسيقي هم نيازمند است.
✅ راستي مي دانيد به اندازه چند صدم مساجد و حوزه هاي علميه در استان سينما ، نگارخانه و گالري نقاشي داريم؟؟ https://t.me/Tamandehro
✅ مثالي از سبك زندكي مردم كشوري كه چند سال براي تحصيل در آن زندگي كرده ام بزنم....
بدليل علاقمندي شخصي و نيز دعوتي كه بعمل آمده بود در چند ساعت پاياني اين مراسم حضور پيدا كردم. با توجه به شرايط كنوني جهان اسلام، خطرات داعش و بنياد گرايي اسلامي، انتخابات پيش رو و شرايط استان نكاتي چند را بيان ميكنم.
11-مراسم ختم بخاري ممكن است در ذهن برنامه ريزان توسعه استان ( اگر چنين كساني وجود داشته باشند!!) جايي نداشته باشد اما با توجه به اعلام سيستان و بلوچستان بعنوان مقصد گردشگري ايرانيان در سال 96 مي توان از جذابيت گردشگري مذهبي استان و شهر زاهدان و اينگونه مراسم كه در طول سال برگزار مي شود استفاده و براي جذب گردشگران اهل سنت ايران به اين منطقه برنامه ريزي كرد. زيبايي مساجد منحصر بفرد استان، پوشش خاص زنان و مردان بلوچ، مدارس و حوزه هاي ديني، ديدار با علماي سرشناس و محبوب سني مذهبان ايران، تحقيقات مذهبي و بسياري دلايل ديگر مي تواند مردم سني و حتي شيعه مذهب ايران و جهان را به اين استان بكشاند و باعث رونق صنعت توريسم ، هتل داري و ديگر مشاغل مرتبط به آن در استان شده و اندكي از درد فقر و بيكاري مردمان اين سامان را كاهش دهد. كما اينكه مراسم روز گذشته و حضور هزاران نفر از استانهاي ديگر به زاهدان تزريق چند صد ميليون توماني نقدينگي به استان را بهمراه داشت.
22-بخواهيم يا نخواهيم استان سيستان و بلوچستان بعنوان مركزيت مذهبي و سياسي اهل سنت ايران شناخته مي شود و تصميمات سياسي و رضايت و نارضايتي مردم و نخبگان اين استان در جمعيت 10 الي 20 درصدي سني مذهبان از كل جمعيت ايران تاثير گذار است. با توجه به شرايط كنوني كشور و انتخابات در پيش و اهميت سبد راي اهل سنت در تعيين رييس جمهور بعدي ايران كه مي تواند در سرنوشت كل مردم ايران موثر باشد، اهميت اين استان، مراسم ختم بخاري، توجه به مطالبات مردم بلوچ و رهبران ديني شان را نشان مي دهد كه بخشي از آن از تريبون مراسم مطرح شد و شامل تغيير نگاه به اهل سنت و زدودن تفكر شهروند درجه دومي از آنان، سهيم كردن شان در مناصب مهم مملكتي از جمله وزارتها و سفارتها، استانداري ها، رفع محدوديتها در جذب هيات علمي نخبگان سني مذهب و... مي شود. الگوي لبنان و عراق در تقسيم مسووليتهاي مهم مملكتي از جمله رياست جمهوري، پارلمان و نخست وزيري بين سه گروه عمده جمعيتي اين كشورها كه باعث رضايتمندي هر سه گروه شده قابل پياده شدن در جمهوري اسلامي ايران نيز مي باشد.
33-همكاري قابل توجه ماموران انتظامي و امنيتي و اطلاعاتي استان در برگزاري مراسم ختم بخاري امسال و تامين امنيت مثال زدني اين مراسم با توجه به تهديد اخير دژخيمان داعش عليه علماي اهل سنت ايران و نيز نبود سختگيري در ورود ميهمانان استانهاي ديگر به زاهدان قابل تقدير بوده و نبايد از دهن دور بماند. اين رويكرد را مي توان به نگاه دولت پرزيدنت روحاني به حقوق شهروندي و گسترش آزادي هاي مدني و از نگاه ديگر به توان و هوشمندي نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي استان مربوط دانست. گرچه كندي و بعضا قطعي اينترنت در شهر زاهدان در اين روز مشكوك بود و شايعه عمدي بودن آن به گوش مي رسيد اما در مجموع امري نبود كه در برگزاري مراسم اختلال ايجاد كند. ماموران بهداشت و شهرداري زاهدان نيز مي توانستند خدمات بهتري به مردم و مسافران ارايه كنند و ضعف ها در اين زمينه مشهود بود و حجم انبوه زباله ها و پس ماندهاي غذايي حدود 100 هزار شركت كننده در مراسم در اطراف مصلي زيبنده مركز استان نبود.
44-دغدغه فكري خود من وجود انبوه جمعيت اغلب جوان شركت كننده در مراسم بود كه وقتي به قيافه هاي اين افراد نگاه مي كردم كه بيش از 99 درصدشان تيپ هاي غير كارمندي داشته و هيچ گونه وابستگي اي به دولت يا نهادهاي حاكميتي نداشتند. با ديدن اين جوانان اين دغدغه در من ايجاد شد كه اين جوانان روزها وشبها چه مي كنند، محل ارتزاقشان چيست، نحله فكري و جهان بيني سياسي شان از كجا سرچشمه مي گيرد. نمي خواهم بد بين باشم اما گمان مي كنم درصدي حتي كم از اين جوانان با توجه به سرخوردگي هاي سياسي و احساس تبعيضي كه در آنان وجود دارد مي توانند زمينه ذهني پيوستن به گروههاي تندرو و خشونت طلب را داشته باشند و اگر به نحوه عضو گيري گروههاي خشونت طلب در گذشته نه چندان دور استان نگاه كرده و دامي كه اكنون گروههاي تكفيري و داعش در كشورهاي همسايه شرقي ما براي جوانان پهن كرده اند را مد نظر قرار دهيم بايد بگويم حاكميت بايد قبل از اينكه داعش و امثال آن از ميان اين جوانان براي خود سرباز استخدام كنند بايد دست پيش بگيرد و جوانان بلوچ را سرباز نظام كند و بخش عظيمي از آنان را همانند كار شايسته اي كه سپاه پاسداران انجام داده در ارتش و نيروي انتظامي و ديگر نهادها جذب و براي حفاظت و حراست از مرزهاي ايران عزيز بكار گمارد. با اين كار مي تواند از يك طرف وابستگي درآمدي براي آنان ايجاد و چسبندگي ملي شان را بيشتر كند و از طرف ديگر يكي از مطالبات اهل سنت ايران براي حضور در لباس مقدس نظامي و امنيتي و ديدن فرزندانشان در يونيفورم زيباي پليس را محقق كرده شده باشد.
55-بحث كسب اعتبار بين المللي براي ايران در بين كشورهاي اسلامي با برگزاري آزادانه چنين مراسمي از سوي اهل سنت نكته ديگري است كه مي توان به ان اشاره كرد. تصورات نادرستي كه در برخي كشورها از محدويت هاي شديد مذهبي براي شهروندان سني مذهب در ايران وجود دارد با برگزاري چنين مراسمي و پوشش رسانه اي آن و ديدن خيل عظيم مسلمانان اهل سنتي كه آزادانه در اين مراسم شركت و از بركات معنوي آن بهره مي برند، از بين مي رود. صدا و سيماي جمهوري اسلامي و خبرگزاري هاي رسمي و غير رسمي كشور نيز اگر تاكنون در اين زمينه كوتاهي كرده اند مي توانند جبران مافات كرده و پوشش رسانه اي اين همايش كم نظير از نظر جمعيتي و نقش آن در رضايتمندي بخشي از مردم ايران را بيشتر كرده و تحقق وحدت عملي را متبلور سازند.
66-نكته آخر و انتقادي نيز به محتواي مراسم، برنامه هاي جانبي و سخنراني هاي ارايه شده باز مي گردد. بنظر مي رسد دست اندر كاران اين گردهم آيي بزرگ با وجود زحمات فراواني كه براي برگزاري آن مي كشند بايد تجديد نظري در محتواي برنامه ها داشته باشند. در اين همايش كه سالي يكبار و يك روز فرصت برگزاري آن وجود دارد لازم است از سخنراني هاي عبادي صرف و دعوت مردم به رعايت محرمات و اجراي سرودهاي مذهبي عبور و به مباحث تخصصي تر و بيان شرايط روز جهان اسلام، تهديداتي كه عليه كشورهاي اسلامي وجود دارد، خطر گروههاي تكفيري و داعش و نيز طرح مطالبات و حقوق شهروندي و مسايل سياسي پرداخته و بر غناي همايش افزود. بيان احكام و رعايت حجاب و دوري از گناه را مي توان در خطبه هاي نماز جمعه نيز بيان كرد. مي توان ذايقه مردم را به كتاب و كتاب خواني و تحقيق در مسايل و احكام تغيير داد و آنانرا از صرف شنونده سخنراني و دريافت احساسي مطالب به افرادي پرسشگر، مطالبه گر و محقق تبديل و جامعه را به سوي روشنگري رهنمون ساخت.
به هر حال اميد است برگزاري مراسمي اينچنيني به درك متقابل و تحمل پذيري اقوام و مذاهب ساكن كشور زيباي ايران بيانجامد و ما روز به روز شاهد توسعه فكري و علمي شهروندان ايران زمين، دوري از تعصبات وخرافات و برقراري وحدت عملي بين شيعه و سني باشيم و مملكت باستاني ايران از گزند دشمنان و بدخواهان در امان بماند. آمين
https://t.me/Tamandehro
آنچه براي من جالب توجه بود اين بود كه افراد خير و نيكوكار در همه جاي دنيا كار خير انجام ميدهند بدون توجه به جغرافيا و دين و مذهب. چه اهداي بيمارستان خصوصي شان به مردم شهر، چه كمك به احداث مسجدي در كشوري ديگر، چه كمك به گرسنگان در آفريقا. امري كه كمتر در بين ثروتمندان و تحصيلكردگان ما به چشم مي خورد. در حاليكه در اينجا همه سعي در جمع كردن و افزودن مال و اموالمان داريم و با افزوده شدن ثروتمان سعي در خريد خانه در مشهد و تهران مي كنيم، خيرين واقعي سعي در بخشيدن و اهدا كردن اموال و ثروتشان براي كاستن از آلام بشري دارند. درس ديگري كه از دكتر كليم الله و افراد موفق و ثروتمندي مانند او گرفتم اين بود كه آنان پس از عمري كار و تلاش در بخش خصوصي و خدمت به مردم با كسب اعتماد آنان و بعنوان شخصيتي افتخاري و بدون نياز مالي وارد كار دولتي شده و در پستي هم كه منصوب شده هيچ حقوقي دريافت نكرده و سعي مي كنند شهر و كشورشان را همانند وضع خودشان آباد و ثروتمند كنند ولي در كشور ما برخي افراد با هيچ و نداري وارد پستها و مسووليتهاي دولتي شده و با حقوق بالا و بعضا با اختلاس و زد و بند صاحب ثروت و مكنت مي شوند و بجاي خدمت به مردم، از محل مردم و بيت المال صاحب مال و منال مي شوند. امري كه مردم ما بايد در انتخابات پيش رو و تصميمشان در راي دادن به افراد شركت كننده در انتخابات شوراها بايد به آن توجه بيشتري كنند و افراد با تجربه، داراي تخصص و بي نياز به كسب ثروت و شهرت را براي مديريت شهرها انتخاب كنند.
اگر عمري بود در روزهاي آينده از همراهي با دكتر كليم الله و نتايج سفر او به زاهدان بيشتر خواهم نوشت.
https://t.me/Tamandehro
🔹امروز /شنبه نهم بهمن ماه جاری/ وزارت کشور میزبان مدیران کل حوزه استاندار و روابط عمومی ها در اولین همایش مشترک مدیران کل حوزه و روابط عمومی استانداری ها و سازمانهای تابعه وزارت کشور بودند.
نگاه غالب حاکم بر نشست، بیان دغدغه ها و مشکلات شرکت کنندگان در خصوص تنزل جایگاه روابط عمومی استانداری ها بود .
ادغام نامیمون روابط عمومی استانداری ها در حوزه استاندار اگر چه با هدف تمرکز و بهبود وضعیت جریان اطلاع رسانی صورت گرفت اما نه تنها از قدرت عمل روابط عمومی ها در انجام وظایفشان کاسته بلکه با نقش و کارکردهای توسعه ای روابط عمومی ها متناسب با نیاز عصر اطلاعات و ارتباطات و دهکده جهانی سازگار نیست.
🔹مهم تر از پرداختن به ضرورت احیا و بازگشت به ساختار سابق روابط عمومی استانداری ها ، لازم هست به مشکلات ساختاری و بنیادی روابط عمومی ها در ایران پرداخت که از گذشته چالش اساسی این حرفه بوده است.
🔹امروز در کنار تاکید بر احیای جایگاه مستقل روابط عمومی ها، پیش تر نیاز به بازنگری و طراحی ساختار سازمانی مناسب برای روابط عمومی ها داریم . اگر می خواهیم روابط عمومی به عنوان اتاق فکر و تحلیل گر ،و یک واحد تاثیرگذار در توسعه و پیشرفت سازمان باشد ،در ابتدا باید دارای ساختار تشکیلاتی جامع و حرفه ای باشد ؛ فقر نیروی انسانی متخصص و کارشناس در رشته های مرتبط(روابط عمومی، روزنامه نگاری، علوم ارتباطات اجتماعی ) از عوامل ناکارآمدی تعداد زیادی از روابط عمومی هاست .
🔹 بنابراین تا چاره ای برای تامین زیرساخت و بسترهای لازم برای ارتقاء توسعه روابط عمومی (جایگاه سازمانی و نیروی انسانی متخصص) اندیشیده نشود، نمی توان شاهد روابط عمومی موثر و کارآمد بود. یکی از بزرگترین چالشهای حال حاضر روابط عمومی های دستگاههای اجرایی نبود تولید محتوای با کیفیت متناسب با سیاست های سازمان و توام با نیاز مخاطب است؛ تولید محتوای کیفی سبب ارتقای سازمان در نزد افکار عمومی می شود.
🔹نکته مغفول پیشنهادها و دغدغه مدیران کل حوزه استانداران سراسر کشور در نشست با وزیر کشور در همایش مذکور ، نگاه صرف اداری به مجموعه تخصصی بدور از توجه به ضرورتهای ساختاری روابط عمومی بود.
امید که پیش از اصرار بر احیای ساختار هر چند که لازم هست؛ ضرورت بازنگری در جذب نیروی متخصص در حوزه روابط عمومی استانداری ها به عنوان پیشانی دولت در استانها و نقش هماهنگ کننده با دیگر روابط عمومی های سازمانهای دولتی مدنظر تصمیم سازان و تصمیم گیران قرار گیرد.
🔵اعضای شورای منطقه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در ادامه دیدارها و فعالیت های خود، ظهر پنج شنبه با مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان دیدار کردند .
⭕️رضا با وفا عضو شورای مرکزی و مسوول حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در استان سیستان و بلوچستان در دیدار با مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان به معرفی حزب اتحاد پرداخت و فعالیتهای این حزب در استان را تشریح کرد.
⭕️این عضو شورای مرکزی اتحاد ملت با اشاره به اهمیت فعالیتهای حزبی در جهت پیشرفت کشور گفت:حزب اتحاد ملت با هدف کمک به توسعه همه جانبه، فعالیتهای خود در سیستان وبلوچستان را آغاز کرده و در حال گسترش برنامه های خود در سراسر استان است.
⭕️مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز در این دیدار با تاکید بر گسترش فعالیت های حزبی گفت: با توجه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هیچ مانعی برای تشکیل احزاب و تشکل ها و آزادی آنان وجودندارد و احزاب باید از این ظرفیت استفاده کنند.
⭕️وی با اشاره به شرایط سخت فعالیت های حزبی در قبل از انقلاب به دلیل استبداد حاکم بیان داشت : کشور ایران کشوری است احزاب هنوز در آن نوپا و در حال تجربه هستند.
⭕️مولوی عبدالحمید خاطر نشان کرد:احزاب آنگونه که باید در کشور جا نگرفته اند ، اعتقاد من بر این است که به دلیل اینکه احزاب به تازگی شکل گرفته اند و قادر به انجام اقداماتی که احزاب مختلف در کشور های دیگر انجام می دهند ، نیستند نیاز است اعتماد مردم را جلب کنند و در دل مردم جای گیرند .
⭕️امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : معمولا مردم در کشور بر اساس دو تفکر اصولگرایی و اصلاح طلبی رای می دهند و نیاز است احزاب در دل مردم جای گیرند و از طریق ایجاد دفاتر در مناطق مختلف استان فعایت و از حقوق مردم دفاع کنند .اگر مشکلی برای مردم ایجاد می شود احزاب باید بتوانند با حضور خود حتی الامکان مشکل را مرتفع نمایند .
⭕️وی اظهار داشت: در بعضی از احزاب افراد معتمدی وجود دارند که مردم آنان را می شناسند و تمایل به تعاملات بیشتری با آنان دارند که باید از این ظرفیت استفاده کرد.
مولوی عبدالحمید عنوان کرد: از نظر من هیچ اقدامی بدون فداکاری نمی شود و افرادي که کار سیاسی و حزبی می کنند باید خود را فدای مردم کنند.
⭕️امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود : احزاب باید رویکردها و تفکرات خود را به مردم معرفی کنند و از تضییع حق نظام، مردم و کشور جلوگیری نمایند .اعضای احزاب می توانند در مساجد حضور یافته و سخنرانی نمایند و خط و مشی و برنامه های خود را به اطلاع مردم برسانند تا مردم با آگاهی به احزاب اعتماد کنند .
⭕️مولوی عبدالحمید افزود: باید در چارچوب منطق سخن حق گفت ، حتی اگر گفتن حقیقت هزینه داشته باشد چرا که اگر از هزینه های حرف حق بهراسیم هرگز نمی توانیم اقدام مثبتی برای دیگران انجام دهیم .
⭕️امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به نزدیکی انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال آینده ، گفت :لازم است افراد توانمند و دارای علم انتخاب شوند و بسیار خرسندیم که فرهیختگان و دانشگاهیان در قالب احزاب بتوانند برای کمک به منافع جامعه و مردم افراد توانمند برای حضور در عرصه را شناسایی و معرفی کنند.
⭕️وی اظهار داشت : افکار باید گسترده تر شوند و به جای قومیت و مذهب ، شایستگی و توانمندی افراد در نظر گرفته شودو بهتر است بجای تعصبات قومی و مذهبی ، تفکرات حزبی و جمعی بر اساس اندیشه مطرح شوند .
⭕️مولوی عبدالحمید در پایان با تاکید بر اینکه هم اندیشی و هم فکری اخوت و برادی را بیشتر می کند ، افزود: ما مسلمان هستیم و برای رسیدن به منافع کشور باید متحد باشیم.
⭕️پیش از سخنان مولوی عبدالحمید امان الله تمنده رو مدرس دانشگاه و رییس دایره آموزش حزب اتحاد ملت در استان سیستان و بلوچستان نیز گفت : در شرایط فعلی کشور متاسفانه آنگونه که باید به احزاب بها داده نمی شود و به همین دلیل فعالین حزبی ، سیاسی و مدنی از نهاد مسجد و حوزه با توجه به جایگاه و تاثیر گذاری آن انتظار دارند که از احزاب و تشکل های سیاسی حمایت کند.
⭕️وی همچنین اظهار داشت : با توجه به مسائل شهرزاهدان و استان سیستان و بلوچستان انتظار داریم حوزه و مساجد در حل و فصل مشکلات اجتماعی کمک کنند و از طریق تریبون های در اختیار نقش بیشتری در کاهش آسیب های اجتماعی و معضلات موجود ایفا کنند.دکتر تمنده رو به مسائل زنان در استان اشاره کرد و خواستار استفاده از ظرفیت های مساجد برای توانمندسازی آنها شد.
شاید انتخاب سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری برای پایتخت نشینان یا سایر هموطنانی که در مناطق سرسبز و سردسیر و خوش آب و هوا زندگی می کنند کمی عجیب باشد اما هر گردشگری یکبار به این استان سفر کند آن را یکی از گزینه های سفرهای آینده خود قرار می دهد.
سیستان و بلوچستان با گستره ای بزرگ به عنوان پهناورترین استان حدود 11.5 درصد کل وسعت ایران اسلامی را به خود اختصاص داده است.
این سرزمین اساطیری بدان جهت به 'هندوستان کوچک' معروف است که در آن آیین های متفاوت و قومیت های گوناگون در بستر طبیعتی گاه وحشی و گاه آرام وجود دارد، بگونه ای که در هنگامه زمستان که بسیاری از مناطق کشور با سرمای استخوان سوز رو به رویند در شهرستانهای جنوبی و ساحلی این استان که به آبهای اقیانوسی جهان دست برده است از هوایی مطبوع بهره می برد و در تابستان که همه جا هوا گرم است مرکز این استان با هوایی خنک بعضا با بارندگی سیل آسای و یا سرما در محدوده تفتان رو به رو است.
کاشت و تولید انواع محصولات کشاورزی گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری چون موز، انبه، پاپایا، مرکبات، سیب، آلو، انار، زردآلو و انگور و....


ایرنا - توافقنامه سرمایه گذاری هند در چابهار به رغم گذشت بیش از 6 ماه از امضای این قرارداد و تعجیل اولیه این کشور ؛ تاکنون اجرایی نشده است.
توافقنامه سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هند در بندر چابهار در سفر اردیبهشت ماه «نیتین گادکاری» وزیر کشتیرانی ، بزرگراه ها و حمل و هند به تهران با «عباس آخوندی» وزیر مسکن و شهرسازی کشورمان امضاء شد. به گفته مقامات هندی ، قرارداد سرمایه گذاری هند در چابهار به دلیل بروز اختلاف هایی میان دو کشور از جمله اصرار ایران برای مشارکت یک شرکت ایرانی در توسعه این بندر با هند به تاخیر افتاد ولی تهران همواره اعلام کرده است که این مشکل قابل رفع است و این موضوع نمی تواند دلیلی برای تاخیر در سرمایه گذاری این کشور باشد. یک مقام ارشد وزارت کشتیرانی هند چندی پیش درخصوص علت کندی سرمایه گذاری هند در چابهار گفته بود که ایران از سال 2001 که طرح توسعه بندر چابهار را مطرح کرد، درنظر داشت که سرمایه گذاری در این بندر را به هند واگذار کند ولی در ماه های گذشته به یکباره نظر خود را تغییر داد و خواستار مشارکت یک شرکت ایرانی با هند در این سرمایه گذاری شده است. به گفته این مقام وزارت کشتیرانی هند، این تصمیم ایران باعث متوقف شدن روند سرمایه گذاری هند در چابهار شده بود. این مقام شرکت کشتیرانی هند گفت: پس از گفت وگوی مقام های دو کشور قرار شد یک شرکت ایرانی پس از پذیرفته شدن در مزایده در طرح توسعه این بندر ؛ با هند مشارکت داشته باشد. یک گروه از نمایندگان شرکت های هندی علاقمند به سرمایه گذاری در چابهار که هفته گذشته برای گفت وگو با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده بودند با مثبت ارزیابی کردن نتایج گفت وگوهای خود با مقامات کشورمان اعلام کردند: گفت وگوها برای اجرای این توافقنامه به خوبی پیش می رود. کارشناسان هندی اعلام کردند که سفر 'نارندا مودی' نخست وزیر هند به تهران که گفته می شود در اوایل سال میلادی آینده انجام می شود گام مهمی برای رفع مشکلات موجود در توافقنامه چابهار خواهد بود. مقامات هندی همچنین دیدار 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند ودکتر 'روحانی' رییس جمهوری ایران در اوفای روسیه را گام مهمی برای توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور دانستند. روزنامه 'اکونومیک تایمز' نیز روز جمعه در مطلبی نوشت: پس از بسته شدن پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، شرایط برای سرمایه گذاری در بندر چابهار و ایران مناسب تر شده است. به نوشته این روزنامه ، ایران خواستار اجرای سریعتر تعهدات هند برای سرمایه گذاری در بندر چابهار است و بارها مقامات ایرانی این مطلب را به این کشور گوشزد کرده اند. در ادامه مطلب آمده است: هند متعهد شده است که 15 میلیون دلار باقی مانده از سرمایه گذاری 100 میلیون دلار را در طرح های دیگر در ایران سرمایه گذاری کند. ایران پیشنهاد سرمایه گذاری در ساخت خط راه آهن چابهار به زاهدان به مسافت 500 کیلومتر را به هند داده است. راه آهن زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان به شبکه سراسری راه آهن ایران متصل است و زمانی که خط آهن چابهار- زاهدان تکمیل شود، این مسیر به کریدور حمل و نقل شمال - جنوب متصل خواهد شد و دسترسی هند را به کشور هایی از جمله ترکمنستان و جمهوری آذربایجان آسان خواهد کرد. بندر چابهار همچنین می تواند به جاده تجاری دلارام – زرنج که توسط هند در افغانستان ساخته شده است ؛ متصل شود. وزیر کشتیرانی ، بزرگراه ها و حمل ونقل هند پیشتر اعلام کرده بود که این کشور درنظر دارد حدود یک تریلیون روپیه (15 میلیارد و 625 میلیون دلار) در بندر چابهار ایران سرمایه گذاری کند. «نیتین گادکاری» چندی پیش در گفت وگو با خبرنگاران در دهلی افزود: این سرمایه گذاری مشروط به موافقت ایران برای کاهش قیمت گاز تحویلی است. 'گادکری' در خصوص قیمت گاز موردنیاز طرح های هند در بندر چابهار، گفت که ایران آمادگی خود را برای تامین گاز به قیمت واحدی 2.95 ( دو ممیز 95 )دلار اعلام کرده است ولی هند خواستار کاهش بیشتر قیمت گاز است. قیمت پیشنهادی ایران برای گاز کمتر از قیمتی است که هند در حال حاضر برای خرید گاز از بازار آزاد پرداخت می کند و قیمت گاز وارداتی دراز مدت از قطر 4 برابر قیمت پیشنهادی تهران است. هند و ایران، درحال گفت وگو برای احداث کارخانه اوره در بندر چابهار با استفاده از گاز و طرح توسعه حوزه گاز 'فرزاد ب' هستند. هند سالانه 8 الی 9 میلیون تن اوره از خارج وارد می کند و این کشور اکنون با ایران برای پرداخت 1.5 (1 ممیز 5) دلار برای هر یک واحد گاز مذاکره می کند. به نظر می رسد هندی ها این بار نیز برای امتیازگیری هرچه بیشتر همان دیپلماسی وقت کشی خود را با صبر و حوصله مثال زدنی خود دنبال می کنند. چابهار در 700 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در سواحل دریای عمان معروف به مکران واقع شده است.
به گزارش ایرنا نعمت الله فاضلی روز یکشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر زاهدان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هنرمندان، محققان اجتماعی و رسانه ها می توانند تصویر واقعی از سیستان و بلوچستان به جامعه معرفی کنند.
وی گفت: ارتباط بین علوم انسانی و اجتماعی با مدیریت در استان باید تقویت شود که در این زمینه دانشگاهها تاثیرگذار هستند.
دانشیار انسان شناسی و فرهنگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: سیستان و بلوچستان از نظر تنوع فرهنگی، مذهب، زبان، آیین و رسوم در کشور خیلی غنی است اما نتوانستیم به درستی از آن بهره مند شویم.
فاضلی ادامه داد: نگاه از بیرون به استان غیر واقع بینانه است که این موضوع از لحاظ توسعه، ارزش های تاریخی و فرهنگی برای مردم سیستان و بلوچستان مشکلاتی را به وجود آورده است.
وی گفت: واقعیت سیستان و بلوچستان به هیچ عنوان با نگاه منفی شکل گرفته از بیرون به این استان تناسب ندارد.
وی اظهار داشت: درست است در برخی مناطق مرزی سیستان و بلوچستان نا امنی وجود دارد اما نباید آن را به زندگی اجتماعی در داخل استان ربط داد.
دانشیار انسان شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: مشکلاتی که برخی مواقع در نزدیک مرز سیستان و بلوچستان به وجود می آید و نگاه منفی شکل گرفته پس از آن، سبب عقب ماندگی تاریخی این استان شده است.
فاضلی ادامه داد: این احساس نا امنی موجب شده تا گردشگران و توریست ها کمتر از منابع خدادادی در این منطقه بهره مند شوند.
وی در رابطه با اهداف سفر خود به سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از توانمندی پژوهشگاه علوم انسانی برای توسعه این استان در همه ابعاد از جمله شهری و اجتماعی با کمک دانشگاهها و جمع آوری راهکار مناسب از سوی مسئولان از جمله اهداف این سفر است.
دانشیار انسان شناسی و فرهنگ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: بیش از 100 نفر عضو هیات علمی در موضوعات مطالعات اجتماعی و فرهنگی در کشور فعال هستند که از این ظرفیت می توان برای رشد جامعه و توسعه در تمام ابعاد در مناطق مختلف کشور استفاده کرد.
نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر زاهدان با حضور دانشیار انسان شناسی و فرهنگ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان در این نشست گفت: مهمترین دغدغه هایی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره دارد موضوع علوم انسانی است.
محمدامیر براهویی افزود: همه باید در زمینه تحقق اهداف رهبری در موضوع علوم انسانی حرکت کنند تا جامعه از امکانات یکسان شهری بهره مند شود.
وی اظهار داشت: برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی در کنار مدیران مردم نیز باید فعالیت داشته باشند.
رئیس شورای شهر زاهدان افزود: مشارکت مردم در تهیه، اجرا و نظارت بر برنامه ها بستر هر توسعه و پیشرفتی است که باید از آن بهره مند شویم.
براهویی افزود: سیستان و بلوچستان از نظر تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی از ظرفیت بالایی برخوردار است که هنوز هیچ نسخه واحدی برای مدیریت بر شهرهای آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: پیچیدگی مسائل شهری در شرایط کنونی ایجاب می کند شهرها با توجه به ظرفیت های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و معماری در خود آن شهر مدیریت شوند.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی ضمن برگزاری دو کارگاه آموزشی تحت عناوین چگونه کمپین طراحی کنیم؟ و طراحی و اجرای کمپین های ارتباطی در حوزه فرهنگ سازی، هشت مقاله برگزیده توسط هشت استاد ایرانی، آمریکایی، ایتالیایی، اسپانیایی و هلندی ارائه خواهد شد.
طی هر دو روز برگزاری این رویداد علمی - آموزشی، در مجموع 650 نفر از دست اندرکاران روابط عمومی های کشور، چگونگی طراحی و اجرای کمپین های ارتباطی با ویژه در فضای مجازی را فرا خواهند گرفت.
در این مراسم قرار است محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر بارت دی وریس رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی، هوشمند سفیدی دبیر کل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی های کشور و دبیر همایش، جمعی از مدیران مسئول رسانه ها، اساتید علوم ارتباطات و روابط عمومی از جمله ساروخانی به ایراد سخن بپردازند.
صدور قطعنامه تهران درخصوص نحوه طراحی و اجرای کمپین های ارتباطی یکی از خروجی های این دوره از سمپوزیوم است.
همچنین در ادامه، 11 کتاب روابط عمومی در مراسم اختتامیه سمپوزیوم رونمایی و 55 برگزیده حوزه های علمی و عملی روابط عمومی در سال 1393 نیز معرفی و تجلیل خواهند شد.
این رویداد بین المللی در مرکز همایش های پژوهشگاه نیرو واقع در بزرگراه یادگار امام (ره)برگزار شده است.