سایه روشن سرمایه گذاری هند در چابهار
ایرنا - توافقنامه سرمایه گذاری هند در چابهار به رغم گذشت بیش از 6 ماه از امضای این قرارداد و تعجیل اولیه این کشور ؛ تاکنون اجرایی نشده است.
توافقنامه سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هند در بندر چابهار در سفر اردیبهشت ماه «نیتین گادکاری» وزیر کشتیرانی ، بزرگراه ها و حمل و هند به تهران با «عباس آخوندی» وزیر مسکن و شهرسازی کشورمان امضاء شد. به گفته مقامات هندی ، قرارداد سرمایه گذاری هند در چابهار به دلیل بروز اختلاف هایی میان دو کشور از جمله اصرار ایران برای مشارکت یک شرکت ایرانی در توسعه این بندر با هند به تاخیر افتاد ولی تهران همواره اعلام کرده است که این مشکل قابل رفع است و این موضوع نمی تواند دلیلی برای تاخیر در سرمایه گذاری این کشور باشد. یک مقام ارشد وزارت کشتیرانی هند چندی پیش درخصوص علت کندی سرمایه گذاری هند در چابهار گفته بود که ایران از سال 2001 که طرح توسعه بندر چابهار را مطرح کرد، درنظر داشت که سرمایه گذاری در این بندر را به هند واگذار کند ولی در ماه های گذشته به یکباره نظر خود را تغییر داد و خواستار مشارکت یک شرکت ایرانی با هند در این سرمایه گذاری شده است. به گفته این مقام وزارت کشتیرانی هند، این تصمیم ایران باعث متوقف شدن روند سرمایه گذاری هند در چابهار شده بود. این مقام شرکت کشتیرانی هند گفت: پس از گفت وگوی مقام های دو کشور قرار شد یک شرکت ایرانی پس از پذیرفته شدن در مزایده در طرح توسعه این بندر ؛ با هند مشارکت داشته باشد. یک گروه از نمایندگان شرکت های هندی علاقمند به سرمایه گذاری در چابهار که هفته گذشته برای گفت وگو با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده بودند با مثبت ارزیابی کردن نتایج گفت وگوهای خود با مقامات کشورمان اعلام کردند: گفت وگوها برای اجرای این توافقنامه به خوبی پیش می رود. کارشناسان هندی اعلام کردند که سفر 'نارندا مودی' نخست وزیر هند به تهران که گفته می شود در اوایل سال میلادی آینده انجام می شود گام مهمی برای رفع مشکلات موجود در توافقنامه چابهار خواهد بود. مقامات هندی همچنین دیدار 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند ودکتر 'روحانی' رییس جمهوری ایران در اوفای روسیه را گام مهمی برای توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور دانستند. روزنامه 'اکونومیک تایمز' نیز روز جمعه در مطلبی نوشت: پس از بسته شدن پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، شرایط برای سرمایه گذاری در بندر چابهار و ایران مناسب تر شده است. به نوشته این روزنامه ، ایران خواستار اجرای سریعتر تعهدات هند برای سرمایه گذاری در بندر چابهار است و بارها مقامات ایرانی این مطلب را به این کشور گوشزد کرده اند. در ادامه مطلب آمده است: هند متعهد شده است که 15 میلیون دلار باقی مانده از سرمایه گذاری 100 میلیون دلار را در طرح های دیگر در ایران سرمایه گذاری کند. ایران پیشنهاد سرمایه گذاری در ساخت خط راه آهن چابهار به زاهدان به مسافت 500 کیلومتر را به هند داده است. راه آهن زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان به شبکه سراسری راه آهن ایران متصل است و زمانی که خط آهن چابهار- زاهدان تکمیل شود، این مسیر به کریدور حمل و نقل شمال - جنوب متصل خواهد شد و دسترسی هند را به کشور هایی از جمله ترکمنستان و جمهوری آذربایجان آسان خواهد کرد. بندر چابهار همچنین می تواند به جاده تجاری دلارام – زرنج که توسط هند در افغانستان ساخته شده است ؛ متصل شود. وزیر کشتیرانی ، بزرگراه ها و حمل ونقل هند پیشتر اعلام کرده بود که این کشور درنظر دارد حدود یک تریلیون روپیه (15 میلیارد و 625 میلیون دلار) در بندر چابهار ایران سرمایه گذاری کند. «نیتین گادکاری» چندی پیش در گفت وگو با خبرنگاران در دهلی افزود: این سرمایه گذاری مشروط به موافقت ایران برای کاهش قیمت گاز تحویلی است. 'گادکری' در خصوص قیمت گاز موردنیاز طرح های هند در بندر چابهار، گفت که ایران آمادگی خود را برای تامین گاز به قیمت واحدی 2.95 ( دو ممیز 95 )دلار اعلام کرده است ولی هند خواستار کاهش بیشتر قیمت گاز است. قیمت پیشنهادی ایران برای گاز کمتر از قیمتی است که هند در حال حاضر برای خرید گاز از بازار آزاد پرداخت می کند و قیمت گاز وارداتی دراز مدت از قطر 4 برابر قیمت پیشنهادی تهران است. هند و ایران، درحال گفت وگو برای احداث کارخانه اوره در بندر چابهار با استفاده از گاز و طرح توسعه حوزه گاز 'فرزاد ب' هستند. هند سالانه 8 الی 9 میلیون تن اوره از خارج وارد می کند و این کشور اکنون با ایران برای پرداخت 1.5 (1 ممیز 5) دلار برای هر یک واحد گاز مذاکره می کند. به نظر می رسد هندی ها این بار نیز برای امتیازگیری هرچه بیشتر همان دیپلماسی وقت کشی خود را با صبر و حوصله مثال زدنی خود دنبال می کنند. چابهار در 700 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در سواحل دریای عمان معروف به مکران واقع شده است.