دیدگاههای یک خبرنگار استانی پس از سفر به ایرانشهر
 
حدود دو هفته پیش با جمعی از خبرنگاران استان برای بازدید از پروژه های عمرانی شهرستان ایرانشهر به این شهر مرکزی بلوچستان سفری داشتیم .به نظرم سفر پرباری بود چون برخی مشکلات شهر از جمله مشکل کمبود پروازهای فرودگاه این شهر و کوچک و فرسوده بودن ترمینال پروازی و نیز مشکلات شهری و معابر عمومی در کنار بازدید از پروژه های عمرانی نظیر سد سارادان و بزرگراه بمپور - ایرانشهر و تقاطع بزرگ غیر هم سطح سه راهی بم- ایرانشهر - چابهار مورد کنکاش خبرنگاران قرار گرفت.مطلب زیر نیز دیدگاههای غلام نبی براهویی خبرنگار روزنامه زاهدان و دبیر خانه مطبوعات استان در مورد ایرانشهر است که عینا از وبلاگ ایشان کپی شده است.خواندن آن هم خالی از لطف نیست.
 

   اشاره

  ایرانشهر قلب تپنده بلوچستان است شهرستان ایرانشهر در مقایسه با سایر  شهرستان های استان از نظر آب های زیر زمینی و سطحی از وضعیت بهتری برخوردار بوده و در حال حاضر عمده منابع تامین آب شهرستان ,رود خانه های فصلی و دائمی دامن و رودخانه بمپور می باشد..

نام اولیه و کهن ایرانشهر  پره , پهره و معرب آن فهره می باشد که با توجه به متون مورخان ( ایرانی و غیر ایرانی ) باستان به این ناحیه گدروزیا  یا بلوچستان جنوبی اطلاق می شده است . مورخان و جغرافی نویسان اسلامی نیز از این مکان با عنوان فهره   در ناحیه مکران یاد نموده اند نام کنونی ایرانشهر از قدیم الایام  به عنوان یکی از کانونهای استقرار بشر تا کنون مطرح بوده است به گونه ای که در تمامی نقاط این شهرستان میتوان شواهد  متعددی از آثار سکونت بشر یافت نمودسایت های باستانی همچون بمپور , چاه حسینی , خوراب , اسپیدژ , سعید آباد , دامن و .... از این جمله اند ایرانشهر در دوره های تاریخی و اسلامی نیز از شکوه و رونق خاصی برخوردار بوده است به گونه ای که قلعه بمپور از دوران تاریخی (ساسا نیان ) و شمار فراوانی قلعه از دوره اسلامی همچون بمپور , ابتر , ناصری , دامن و... گواه بر این مداعا است . بمپور در دوره افشاریان تا قاجاریه بعنوان مرکز حکمرانی بلوچستان جنوبی ( مکران ) ایفای نقش می نموده است . به گونه ای که ایالت کرمان و مکران بلوچستان به مرکزیت بمپور توسط حاکمی واحد اداره می شده است . اما پس از دوره قاجار با مرکزیت یافتن ایرانشهر بعنوان مرکز شهرستان ایرانشهر و ساخت قلعه ای عظیم در آ ن بمپور به یکباره اقتدار نظامی و سیاسی و حکمرانی خود را از دست داده و مرکزیت و مقر حکومت بلوچستان از بمپور به ایرانشهر انتقال و از این پس شهر به سرعت رشد نموده و گسترش می یابد . مردم بلوچستان از قدیم الایام به صفات نیکویی همچون سخت کوشی و مهمان نوازی شهره بوده اند .

 بر اساس آخرین سر شماری سال 1385 کل جمعیت این شهرستان 274136 نفر بوده است که از این میان 143715 نفر آن را جمعیت شهری و 130421 نفر را جمعیت روستایی تشکیل می دهند .

دین اکثریت قاطع مردم ایرانشهر اسلام و با گرایش های مذهبی اهل سنت و شیعه بوده زبان مردم ایرانشهر در بلوچستان بلوچی می باشد که در مناطق مختلف بلوچستان با گویش های مختلف و متفاوت رواج دارد این زبان همانند زبان های رایج گیلکی و کردی ریشه زبان پهلوی میانه دارد .  

شهر ایرانشهر در325 کیلومتری زاهدان است  این شهر را می توان گفت قلب تپنده بلوچستان به فرموده مقام معظم رهبری  ایرانشهر مرکز فرهنگی ، جغرافیا یی و سیاسی بلوچستان  است شهر ایرانشهر در مسیرجاده ترانزیتی چابهار ومیلک است در واقع می توان گفت این شهردرچهار راه اقتصادی شمال  وشمال شرقی وشمال غربی وجنوب جمهوری اسلامی ایران قرار دارد این شهربه شهرستانهای خاش وسراوان وسرباز  به استان کرمان متصل است پس نیاز است به این شهر مسولین استان توجه بیشتری داشته باشند چون مسافران زیادی از این شهر گذر می کنند ویا برای استراحت بین راه شب را در این شب به صبح می رسانند.

درشهر ایرانشهربیشترین جمعیت را جوانان به خود اختصاص دادند  برای این جمعیت جوانان توان مند و با استعداد که در عرصه های فرهنگی ، هنری ، ورزشی در سطح ملی موفقیت های بسیاری داشته اند  امکانات فراوانی باید فراهم نمود  از جمله فرهنگسرا ، مکانهای ورزشی که در قسمت شمال شهر به شدت احساس میشود ایرانشهر به لحاظ زیر ساختی های شهری نسبت به شهرهای استان در رتبه اول قرار می گیرد.

 همه شهروندان ومسولین  ایرانشهری باید توجه داشته باشند که نظافت وپاکیزه نگه داشتن شهر تنها وظیفه شهرداری نیست همه شهروندان ومدیران ومسولان اجرایی  این شهر باید به یاری شهرداری بیایند تا ساکنان آن هر روز طراوات وشادابی وآبادانی وپیشرفت های چشمگیری را در شهر شاهد باشند اگر مدیرت شهری  باشدوهمکاری  مردم ومسولین در هر شهری به درستی  انجام شود هیچ مشکلی را نمی توان در آنجا دید ولی اگر یک نفر حتی کوتاهی کند مشکلات فراوانی را در شهر خواهیم دید  

شهر ایرانشهر توسعه و آبادانی خود را مدیون سازمانی بنام شهرداری است که در سالهای اخیر این شهر به همت شهرداری و با تدابیری مدیریت شهری روند رو به رشدی داشته و از لحاظ کیفی نیز پروژه های بسیار زیبا و جالبی برای این شهر تعریف شده است از سوی دیگر همه این دستاوردها اعتبار مالی و بودجه متناسب می طلبید که البته این اعتبار ات باید بر اساس برنامه ریزی های علمی پیش بینی های متناسب با در آمد واقعی محقق گردد که تحقق بودجه 5 میلیارد تومانی این شهرداری تنها در 6 ماهه اول سال 88 نگاه درست به این موضوع است  و این نشان از حسن توجه شورای شهر ایرانشهر به مدیریت توانمند  در راس حوزه شهری این شهر دارد    

هفته گذشته با گروهی از خبرنگاران استان برای بازدید وگفتگو با مسولین وارد شهر ایرانشهر شدیم  در ابتدا ورود پارک استقبال ، بوستان نماز  با فضا ی سبز  زیبا ودلنشین به مهمانان شهر خیر مقدم عرض می کردند  شهر ایرانشهر از لحاظ فضای سبز  نسبت به دیگر شهرهای استان وضعیت بهتری دارد واز لحاظ عمرانی هم می توان گفت شرایط  ایده حالی و ممتاز ی دارد .  پس نیاز است مسولین شهر وشهرستان ایرانشهر و استان سیستان وبلوچستان و کشوری  بودجه واعتبارات بیشتری در اختیار شهرداری قرار دهند  به همان اندازه  کارهای بیشتری انجام خواهد شد در رابطه باعملکرد ومشکلات وموفقیعت های این شهر با مهندس نعیم پناه شهردار ایرانشهر گفتگویی انجام دادیم که در زیر می خوانید.

  مهندس نعیم پناه شهردار زاهدان در ابتدا این گفتگویی گفت: شهر ایرانشهر   دارای مردمانی فرهیخته ، فرهنگ دوست و فرهنگ مدار است  در اوستا از این شهر به نام «   پهره » نام برده شد. است  معرب این   کله فهره به معنای شهر بزرگ است که نشان میدهد این مکان در قدیم مرکزیت داشته و یکی از بزرگترین شهرهای بلوچستان و ایران بوده است به همین جهت آن را همواره با پسوند شهر ذکر کرده اند ، قلعه ناصری یکی از بناهای قدیمی و باستانی در این شهر است که  در واقع این قلعه محل حکمرانی بلوچستان بود که در زمان ناصرالدین شاه والی بلوچستان فیروز میرزا در سال 1264 هجری قمری بدلیل آب و هوای خوب این منطقه این قلعه را با آجر در این شهر بنا نمود

    مهندس نعیم پناه  گفت :امسال پنج میلیارد و پنجاه میلیون تومان بودجه سال جاری شهرداری بوده است که همه ی این بوجه  تا مهرماه امسال محقق گردید و این عمل در تاریخ شهرداری ایرانشهر بی نظیر بوده است

وی ادامه داد : جمعیت ایرانشهر طبق سر شماری سال 85 یکصدو سه هزار نفر می باشد و بین 15 تا 20 هزار تبعه خارجی در این شهر زندگی می کنند که  هر نفر از این مهمانان ناخوانده معادل سه نفر ساکنین دائمی شهر تولید   زباله می کنند.

 شهردار ایرانشهر به جاذبه های گردشگری این شهر از قبیل منطقه دامن شامل رودخانه و منازل با نخیلات و باغ ها ، منطقه سرباز شامل رودخانه و طبیعت زیبا ، کوه زند در بزمان و آثار تاریخی چون قلعه تاریخی ناصری اشاره ای نمود

 و ی درباره ی پروژه های عمرانی سال جاری افزود : از بودجه ی مذکور طبق ابلاغ شورای اسلامی شهر 59 درصد عمرانی و 41 درصد جاری عنوان شده است که 11 پروژه از اعتبارات جاری شروع بکار شده است  که   عبارتند از پروژه بلوار آزادی شمالی ورودی شهر از محور خاش  ،{ اجرای میدان ورودی شهر میدان شورا ) که بزرگترین میدان شهر است...................................

 وی گفت:لازم است یادآور شوم این طرح  زیر نظر مشاوران ارشد مورد تایید بررسی شده است که قرار است پس از ابلاغ طرح تندیس مرد بلوچ هم تزیین کننده ی این میدان شود، پروژه بلوار شهید بهشتی که به اتمام رسیده است ، پروژه بعدی بلوار مکران که بطول سه کیلومتر و بصورت بی سابقه پروژه جداول مستحکم با ایجاد فضای سبز در دو طرف بلوار و رفوژ وسط بلوار تا میدان امام حسین (ع) را در پیش داریم که تاکنون  دراین پروژ حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم پروژه  خیابان 16 متری منتهی به وادی رحمت و آزادی شمالی که این طرح سبب تسهیل در عبور و مرور می شود و حدود 5/2 کیلومتر  می باشد مرمت و احداث سیل بندی شمالی شهر طول این سیل بند 700 متر و2 متر در عمق زمین ، 80/1 ارتفاع سیل بند است و شایان ذکر است   آقای شایانفر مدیر کل محترم ستاد حوادث استان 150 میلیون دیگر برای تکمیل سید بند   کرد   در این صورت ما ایرانشهری ایمن را به شهروندان نوید می دهیم ، اجرای بلوار استاد عبدالحسین یادگاری در ادامه خیابان نور شمالی .جدول گذاری بلوار کشاورز شمالی و جنوبی که از حدود 27 تا 30 سال پیش کار شده بود و فرسودگی آن منظر و جلوه ی جالبی را تداعی نمی کرد و این جدول گذاری از نو شروع شده است .جدول گذاری فاز 2 پارک استقبال شامل آب نما و جدول گذاری محوطه پارک .لازم بذکر است از 200 میلیون تومان اعتبار ،50 میلیون تومان آن  از اعتبار استانی می باشد که انشاءا... در دهه ی فجر افتتاح می شود

بهره برداری از آبنمای بوستان نماز و اجرای آلاچیق آن با همکاری میراث فرهنگی .، بازگشایی خیابان الزهرا که تا کنون بن بست بوده که تا پایان سال جاری (مالی ) یعنی 30/04/89 بازگشایی و به اتمام می رسد، احداث 6 پارک محله ای که عبارتند از : پارک صادقیه ، پارک محله ای شمال کانون پرورشی شهید بهشتی ، پارک جنوب  شرق شهر ک شهید بهشتی ، پارک خیابان نور جنوبی و پارک نهر .می باشند

وی گفت: همه ی عناوین بالا بجز سیل بند از اعتبارات جاری شهرداری بوده است که شامل زیرسازی ، تملک اراضی و ابنیه ، جدول گذاری و آسفالت بوده اند .

مهندس نعیم پناه تصریح کرد : طرح مطالعات جداسازی آب شرب از آب فضای سبز ایرانشهر از زمانی که بنده افتخار خدمت پیدا کردم در دستور کار قرار گرفت و این مطالعات تمام شد و 160 میلیون تومان اعتبار ملی برای آن در نظر گرفته شده است و در شرف انتخاب پیمانکار هستیم .

وی در مورد درجه شهرداری ایرانشهر گفت : ارتقای درجه ی نوع شهرداری از 8به 9 بعد از هشت سال پس از پیگیری شهرداری و شورای شهر در حالی صو.رت می گیرد که شهرداری زاهدان دارای نمره  ی 10 است که به تازگی قرار است که به نمره 11 برسد .

شهردار ایرانشهر ادامه داد:تهیه طرح تفضیلی و  جانمایی  کاربرهای عمومی که از معضلات شهر ترمینال های مسافربری بود ، تحت عنوان کاربری ترمینال  در پهنه 10 هکتاری جانمایی شد .

 وی درباره ساماندهی صنوف مزاحم گفت : ساماندهی این صنوف که از دغدغه هاست از سال آینده شروع می شود . لازم به ذکر است که زمینی 13 هکتاری در جنوب ایرانشهر تحت همین عنوان که فاز یک آن حدود دو سال پیش توسط بنده و شورای شهرمشخص  درنظرگرفته شده است .

 مهندس نعیم پناه در  مورد احداث میادین میوه و تربار بزرگ ایرانشهر در خارج از حریم شهر گفت : به محض ابلاغ مصوبه شورای اسلامی شهر  کار احداث آن انجام می شود.

   وی هم چنین از پی گیری طرح حمل ونقل درون شهری و خرید 9 دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین خبر داد.

 وی گفت : زمانی که من شهردار شدم شهرداری ایرانشهر سه میلیارد و 200 میلیون بدهی معوقه داشت که همه آنها پرداخت شدند و علاوه بر آن شهرداری در حال حاضر هشت میلیارد از دستگاههای دولتی طلب دارد.

 وی تصریح کرد : شهرداری ها غیر برخودار  اند یعنی خود در آمد زا یند لذا  دستگاه ها بدهکار  باید هرچه سریعتر جهت پرداخت  بدهی خود اقدام نمایند .

وی  ضمن تشکر از بازتاب فعالیت های ار گان ها خواستار شفاف سازی شد و افزود : مسئله ی متکدیان طبق قانون به شهرداری ربطی ندارد و وظیفه ی نیروی انتظامی ست وی در مورد حاشیه نشینان هم گفت : کسانی که فاقد پروانه هستند   منتظر برخورد قضایی و نیروی انتظامی باشند چرا که از ساخت و سازهای غیر مجاز جلو گیری خواهد شد

 مهندس نعیم پناه سد معبر را یک پدیده ی  اجتماعی خواند و افزود این روند در زاهدان هست در ناصر خسرو تهران هم این چنین است ولی به عنوان راهکار قطعه زمینی در کنار پارک شهدا در نظر گرفته و 350 غرفه در آن جانمایی شده که دست فروشان نیز برای این امر ثبت نام کرده اند و سپس با هماهنگی بخش خصوصی به صورت جدی با دست فروشان برخورد خواهد شد .

 وی درمورد تعامل وهمکاری شورا با شهرداری وبلعکس گفت: پرو ژه هایی که عرض کردم (17پروژه) نشان از تعامل ما با شورا دارد و از شورای 7 نفره ی ایرانشهر و شما نیز تشکر می کنم .  

 مهندس نعیم پناه شهردار ایرانشهر   گفت: از مسولیین استانی در خصوص    اعتبارات ملی انتظار داریم هرچه زودتر این اعتبارات را به شهرداری  ایرانشهر اختصاص دهند

.و قانون مالیات برارزش افزوده که براساس شاخص جمعیتی می باشد راپی گیری کنند وجناب استاندار محترم سیستان وبلوچستان ومجمع نمایندگان استان توجه داشته باشند که از نظر جمعیتی استان ما گرچه نسبت به دیگر استانها جمعیتی کمتر ی دارد ولی  بهتراست در این قانون شاخص های  همانند محرومیت پراکندگی جمعیت وعدم توسعه یافتگی مدنظر قرار گیرند یا شاخص  جمعیتی را بردارند ویا براساس محرومیت وعدم توسعه یافتگی که در قانون سوم توسعه وهم در قانون چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران به آن توجه شده است برهر حال نیاز است این قانون اصلاح شود .

وی گفت :برای اجرای پروژه ها وطرح های کلان نیاز به یک همدلی وهمسویی وهمگرایی است که این را دست اندرکاران استانی وشهرستانی با هم اندیشی وتعامل بتوانند  بخشی از این پروژها را اجرایی بکنند مثل ترمینال مسافربری که نیاز است با مساعدت استانداری وسازمان حمل ونقل پایانه ها وبهر حال فرملنداری ایرانشهر شامل شهر ایرانشهر بشوند.

مهندس نعیم پناه  درموردحفاری های  گاز رسانی  گفت : با توجه به این که پروزه گاز رسانی استان از استان فارس به  ایرانشهر متصل است وحفاری های زیادیدرشهر درحا ل انجام است وحفاری می شود خسارات زیادی به زیر ساخت های شهر ایرانشهر وارد خواهد شد از مسولین انتظار داریم که برای تامین قیر مورد نیاز وتخصیص اعتبارات بیشتری به شهرداری ایرانشهر با ما همکاری ومساعدت کنند چون حفاری های متعدد آسفالت خیابانها وکوچه های  را که شرکت گاز وآب وفاضلاب ومخابرات انجام دادندنیاز به ترمیم وآسفالت مجدد دارنذد  چون وضع بوجود آمده نارضایتی شهروندان ایرانشهری را به دنبال دارد به همین جهت از مسولین استانی انتظارات بیشتری برای تخصیص اعتبارات وتامین قیر برای انجام کارهای عمرانی داریم.

شهردار ایرانشهر از مسولین وروسای ادارات وارگانها ونهادها موجود درشهر ایرانشهر خواست هر چه سریعتر نسبت به پرداخت به موقع عوارض وبدهی های خود به شهرداری اقدام کنند تا در آبادانی وتوسعه شهری شهر ایرانشهر سهیم باشند وهمه ما شاهد توسعه یافتگی وآبادانی شهر ایرانشهر باشیم